„Jet lag” - czym jest i jak go uniknąć

„Jet lag” - czym jest i jak go uniknąć?

Linie lotnicze nie narzekają na brak ruchu. Samolot to w końcu najbezpieczniejszy środek transportu i do tego najszybszy. Kilka godzin wystarczy, aby dostać się do krajów oddalonych tysiące kilometrów od Polski. Chociaż pasażerowie latają przez cały rok, to właśnie w okresie letnim jest ich najwięcej. Jeśli nigdy dotąd nie podróżowaliście w taki sposób, a macie to w najbliższych planach należałoby zapoznać się ze zjawiskiem „jet laga” oraz sposobami na złagodzenie jego skutków. Poradnik ten przyda się również osobom, które już mają kilka lotów za sobą, a nadal nie radzą sobie z tym problemem.

„Jet lag” występuje podczas podróżowania samolotem przez strefy czasowe. Mówi się o nim również jako o problemie tzw. długu czasowego. Polega on na tym, że pasażer dociera do celu zupełnie nieprzystosowany do lokalnego czasu, co bardzo często objawia się tym, że jest śpiący w ciągu dnia i całkowicie rozbudzony w nocy.

Warto wiedzieć, że funkcje naszego organizmu wraz z czasem zmieniają się w naturalny przewidywalny sposób, który jest zgodny z rytmem dobowym. Można więc mówić o cyklu, w ramach którego poziom hormonów we krwi i temperatura ciała są na poziomie określonych wartości. Rytm dobowy jest regulowany przez światło i ciemność i od niego zależy, kiedy odczuwamy potrzebę spania, a kiedy jesteśmy gotowi do dalszego działania.

Kiedy przemierzymy samolotem sporą odległość, może dojść do tego, że wylądujemy w miejscu, gdzie właśnie wschodzi słońce i to bez względu na to, czy z miejsca startu, skąd kilka godzin temu samolot wzniósł się w powietrze, dopiero robiło się ciemno czy widno. W takim przypadku organizm musi przystosować się do nowego „planu” dnia i nocy. Potrzeba na to nawet kilku dni. Zanim upłyną, prawdopodobnie będziemy zmagać się z objawami „jet laga”.

Na całe szczęście zakłócenia naturalnego rytmu czuwania i snu można zmniejszyć. Wystarczy, że podróżny otrzyma odpowiednią dawkę melatoniny, hormonu, który zwykle nocą jest wydzielany przez szyszynkę. Co ciekawe, odbywa się to w określonym czasie, bez względu na ustalony rytm naszego organizmu. W środowisku naukowym powszechnie uważa się, że melatonina pozytywnie wpływa na wspomaganie rytmu dobowego i skutkuje szybszym dostosowaniem się do jego zmian. Uczestnicy badania, które miało to udowodnić, potwierdzali, że czuli się po jej przyjęciu znacznie lepiej.

Jeśli już jednak dopadnie nas „jet lag”, wigoru może nam dodać wysokobiałkowy posiłek spożyty wczesnym rankiem. Dostarczy on organizmowi tyrozyny. Aminokwas jest wykorzystywany podczas produkcji noradrenaliny i adrenaliny. Obie z nich wspomagają czuwanie. Dla równowagi posiłek bogaty w węglowodany, który zjemy wieczorem, będzie źródłem tryptofanu. Aminokwas uczestniczy w produkcji serotoniny, która jak wiadomo, wspomaga zasypianie.

Z „jet lagiem” można walczyć, a w zasadzie zapobiegać jego skutkom, stosując się do kilku ogólnych wskazówek, które przydadzą się przed lotem, w jego trakcie i po wielogodzinnym locie samolotem:

  1. Przed lotem będzie dobrze, jeśli porządnie się wyśpisz w nocy. Tuż po przebudzeniu się należy pobudzić krążenie krwi. Najłatwiej można to osiągnąć poprzez bieg w szybkim tempie, przyśpieszony marsz lub nacieranie ciała biorąc prysznic.
  2. Ubierz się w luźne ubranie z włókien naturalnych. Dzięki temu umożliwisz skórze swobodne oddychanie.
  3. Na 24 godziny przed wejściem na pokład samolotu nie jedź tłustych potraw. Podczas lotu także ich unikaj. Oprócz tego w powietrzu warto będzie zrezygnować z alkoholu, herbaty i kawy.
  4. Jeśli czujesz się znudzony podczas lotu, wykonuj ćwiczenia oddechowe i delikatnie się przeciągaj. Zapobiegnie to uczuciu rozleniwienia.
  5. Pamiętaj, żeby zabrać ze sobą ulubioną muzykę. Jej słuchanie pozwoli Ci się odprężyć.
  6. Powietrze w kabinie jest suche. Powoduje to wysuszanie twarzy i oczu. Dlatego też warto zadbać o ich prawidłowe nawilżenie. Najprościej będzie zakupić nawilżacze w aerozolu i stosować okłady.
  7. Jeśli będziesz przebywać w innej strefie czasowej krócej niż dwie doby, nie ma sensu się adaptować do nowych warunków. O ile jest to możliwe, dobrze będzie pracować, jeść, spać i odpoczywać o tych samych godzinach, co w miejscu zamieszkania.
  8. Po dotarciu do miejsca docelowego dobrze będzie wziąć relaksujący prysznic lub kąpiel w wannie. Pozwoli to pozbyć się uczucia zmęczenia.
fot. pixabay.com

Komentarze czytelników:

Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Lampka do czytania, w trosce o zdrowe oczy

Lampka do czytania, w trosce o zdrowe oczy

Jak prawidłowo oświetlić przestrzeń i miejsce do czytania? Jakie lampy wybrać?

Regały magazynowe, jaki mamy wybór?

Regały magazynowe, jaki mamy wybór?

Każda firma, która prowadzi własny magazyn musi odpowiednio go wyposażyć. Jednym z niezwykle ważnych elementów tego wyposażenia są oczywiście regały.

Wybór wędzarni do ogrodu

Wybór wędzarni do ogrodu

Jak wybrać wędzarnie do ogrodu? Co powinna ona posiadać?

Edukacja dla dorosłych

Edukacja dla dorosłych

Liceum dla dorosłych to doskonała możliwość na dokończenie edukacji w szkole średniej. Zdanie egzaminu maturalnego to wyjątkowa szansa na zmianę swojego losu.

Wybieranie fotela biurowego

Wybieranie fotela biurowego

Z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że sprzęt w postaci fotela jest istotnym elementem pracy w biurze lub domu. Większość nas, gdy wykonuje swoje obowiązki siedząco, unika wstawania od biurka.

Jak schłodzić psa w upał? Mata chłodząca, kamizelka i inne sposo

Jak schłodzić psa w upał? Mata chłodząca, kamizelka i inne sposoby

Upały to duże zagrożenie dla psa. Warto więc poznać sposoby, które pozwolą schłodzić czworonoga. W tym celu przyda się mata chłodząca dla psa lub kamizelka, ale to nie wszystko.

Cechy dobrego kosza na śmieci

Cechy dobrego kosza na śmieci

Kosz na śmieci jest jednym z najmniej docenianych sprzętów w każdym domu lub mieszkaniu. Jaki powinien być domowy kosz na śmieci, aby był on najlepszy pod każdym możliwym względem?

Jak założyć akwarium - poradnik dla początkujących akwarystów

Jak założyć akwarium - poradnik dla początkujących akwarystów

Dom bez zwierząt jest trochę pusty, nawet jeśli mieszka w nim wiele osób. Zwierzęta wprowadzają radość, za opiekę odwdzięczają się bezwarunkową miłością.

Rower crossowy - na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?

Rower crossowy - na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?

Rower crossowy to sprzęt wielozadaniowy. Powinien zapewnić komfort użytkowania zarówno w trakcie przemierzania dłuższych dystansów na drogach utwardzonych, jak i na ubitych ścieżkach w terenie.

Sztuczna trawa na taras – jak wybrać najlepszą?

Sztuczna trawa na taras – jak wybrać najlepszą?

Dostępne na rynku propozycje umożliwiające wykończenie wnętrz to wiele różnych produktów, po które będziemy mogli sięgnąć.

Dlaczego regularna konserwacja podwozia jest tak istotna?

Dlaczego regularna konserwacja podwozia jest tak istotna?

Konserwacja podwozia jest niezbędna niezależnie od tego, czy naszym autem poruszamy się głównie po mieście, czy po drogach szybkiego ruchu.

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się